Cruïlla Xoriguer

Formada per…

• Txell Argelagués (mare Joana i Helena)
  • Marta Parramon (mare Pau)

Una cruïlla a on tot és possible!

Aquesta és una comissió amb una llarga trajectòria a la nostra escola. I justament aquest bagatge i la bona acollida que ha tingut entre tota la comunitat educativa ens ha esperonat a marcar-nos noves fites i a fer alguns passos per seguir fent madurar aquest espai, per tal que esdevingui un node de referència entre la nostra comunitat.

I per tal de ser coherents amb l’esperit que caracteritza aquesta comissió, el curs 2019-20 hem re-batejat la comissió, que ha passat de ser l’Escola de Famílies del Xoriguer a Cruïlla Xoriguer. Entenem la cruïlla com un espai neutre, trobada entre agents de diferents procedències (famílies, però també famílies i l’equip educatiu) que treballen per un objectiu comú: els infants..

I és, precisament, aquesta voluntat de situar en un mateix pla les famílies i l’equip de l’escola el què fa d’aquest un espai singular i el dota de sentit, ja que quan famílies i professionals del centre treballen plegats les oportunitats educatives es multipliquen de manera exponencial!

Descripció i objectius

Des d’aquesta comissió impulsem espais de trobada i formació adreçats a mares, pares (amb o sense els fill/es), l’equip de l’escola i altres educadors dels infants amb els que pretenem:

• Propiciar l’intercanvi d’experiències al voltant de l’educació dels infants, promovent l’aprenentatge entre iguals;
  • Afavorir l’adquisició d’estratègies i recursos per acompanyar més i millor els infants en el seu desenvolupament integral;
  • Enfortir els vincles entre les famílies de l’escola, així com entre les famílies i l’equip educatiu del Xoriguer.
  • Promoure la parentalitat positiva mitjançant activitats de diferent naturalesa que permetin enfortir els vincles entre els infants i les seves famílies.

Per tant, concebem aquest espai des d’una doble lògica: d’una banda formativa (potenciar/adquirir competències) i de l’altra, relacional amb l’objectiu últim de contribuir a l’èxit educatiu de l’infant.

Accions que duem a terme

Al llarg del curs escolar organitzem entre 3 i 5 activitats, diverses tant pel que fa al format (xerrades, tallers, conferències, etc.), com a la temàtica i els destinataris (famílies de diferents cicles, famílies amb infants, famílies soles, famílies i equip educatiu, equip educatiu, etc.).

Pretenem, així, donar resposta a les necessitats, motivacions i expectatives expressades, tant per les famílies del centre (a través d’una enquesta que els administrem a les acaballes del curs) com per l’equip educatiu de l’escola. I és que, molt sovint, els temes que interessen a les famílies i a l’equip de l’escola són molt similars!

Per tal d’afavorir la participació de les persones, programem les activitats en diferents dies de la setmana i en diferents horaris i, fins i tot, oferim servei de cura dels infants simultani a les activitats. Endemés, posem molt d’èmfasi en la difusió (a través d’uns dissenys de cartellera propis), la preparació de l’espai, l’acollida de les persones participants i la posterior valoració de l’activitat.

Apostem per una programació de qualitat que sigui coherent amb els valors que propugna al centre. Alhora, prenem en consideració les iniciatives que s’impulsen al nostre poble, concretament les activitats adreçades a les famílies que es programen en el marc de l’espai Centelles Famílies (https://www.centelles.cat/viure/educacio/espai-de-formacio-de-pares-i-mares) per tal d’oferir una proposta diferent d’activitats adequada a la realitat de la comunitat educativa del nostre centre però, alhora, oberta a totes les famílies del poble.

Programació curs 2019-2020

• Novembre 2019: “Taller de 1rs auxilis” a càrrec de la Meritxell Vinyals, infermera i fundadora d’Espígol Salut (infermeria integrativa).

• Desembre 2019: “Taller de decoració de bastos per cagar el tió”, dinamitzat per la comissió Cruïlla Xoriguer

• Gener 2020: Taller (2 sessions) sobre “Com acompanyar la sexualitat dels infants des de l’escola” adreçat a l’equip del centre, dinamitzat per l’Elena Crespi, psicòloga i sexòloga (https://www.elenacrespi.com/es/)

• Març 2020: Xerrada sobre “Com gestionar l’ús de les pantalles” a càrrec de l’Alba Castellví, sociòloga i educadora (http://www.albacastellvi.cat/es/)

• Maig 2020: Taller “Com acompanyar les emocions des de casa i des de l’escola” a càrrec de l’Eva Martínez Pardo, mestra i formadora de formadors (https://www.araebcn.com/qui-som/)