Escola. Article de “VIURE EN FAMÍLIA”. Per mares i pares. <>. (Autora: Sònia Esteve. /Ed. Graó)

Published on 16/04/2016 under Ampa

«FAN MATEMÀTIQUES DE MANERA DIFERENT»

La meva filla de 7 anys va a una escola on fan les matemàtiques amb materials, reglets, etc. i no aprenen a fer les operacions «clàssiques». Està molt motivada, per  em preocupa que surti de la primària sense dominar coses que potser li demanaran a l’institut. Com ho veieu? ( MERCÈ).

Per resoldre una operació bàsica es poden usar les operacions clàssiques (mètodes escrits) o estratègies de càlcul mental. La Generalitat de Catalunya diu que els alumnes de cicle inicial, com és el cas de la teva filla, han de saber resoldre sumes i restes tant usant mètodes escrits com inventant estratègies de càlcul mental. Diverses recerques demostren que és millor treballar estratègies de càlcul mental abans que el càlcul escrit. El motiu és que els alumnes entenen millor les estratègies que han inventat en la mesura que són pr pies, per tant cometen menys errors i a més els ajuden a tenir sentit numèric. Un altre element que cal tenir en compte és que les estratègies de càlcul escrit sovint resulten molt abstractes per als alumnes, ja que per aplicar-les cal usar símbols i seguir procediments que molts d’ells no entenen (es limiten a seguir-los de memòria). Per això  és millor arribar a aquestes estratègies més  abstractes usant en primer lloc materials. Per tant, és bo que la teva filla s’iniciï en el càlcul d’aquesta manera. Què passaria si la teva filla no treballés els mètodes de càlcul tradicionals? Cada vegada hi ha més investigadors i escoles que aposten per no fer-ho. En els casos que conec, els alumnes acaben la primària amb totes les competències numèriques necessàries per afrontar l’ESO. Pot passar per , que el professorat de secundària no accepti altres mètodes per resoldre les operacions bàsiques. El fet de resoldre les operacions d’una altra manera no hauria de suposar un problema, ja que el que és important és tenir sentit numèric i saber solucionar els problemes plantejats.

<< El fet de resoldre les operacions d’una altra manera no hauria de suposar un problema, ja que el que és important és tenir sentit numèric.>>

SÒNIA ESTEVE   PROFESSORA DE DIDÀCTICA DE LES MATEMÀTIQUES, DE LA UNIVERSITAT DE VIC.

Tagged: